Şotokan Kaplanının Hikayesi
Hoan Kosugi, ünlübir sanatçı ve
bir sanatçılar derneği olan Tabata Poplar Klübünün başkanı, Şotokan Karate
Do’nun Japonya’da gelişmesinde çok önemli bir rol oynamıştır.
Funakoşi’yi Karate hakkında bir kitap yazma konusunda
ikna etmek için Hoan Kosugi, Funakoşi’ye eğer yazarsa kitabın tasarımını ve
kapak çizimini kendisinin yapacağını söyledi. Gichin Funakoşi kitabı
tamamladığında, Hoan Kosugi, şimdi çok iyi bilinen Şotokan kaplanını çizmişti.
Çizimde kaplan kullanma fikri "Tora no
maki" ifadesinden geldi. Tora no maki, bir Japon geleneği olarak bir sanat
ya da sistemi tanımlama amacıyla yazılan resmi bir belgedir. Karate hakkında o
güne kadar yazılmış bir kitap bulunmadığından, Hoan Kosugi Funakoşi’ye
kitabının Karatenin tora no makisi olduğunu söyledi ve "tora" aynı
zamanda "kaplan" anlamına geldiği için, bu kaplanı Funakoşi’nin
sanatının bir tasviri olarak tasarladı.
Şotokan Kaplanı, kaplanın her an tetikte
bulunmasını ve Usta Funakoşi’nin Kaplan Kuyruğu Dağı’nda rüzgarın çam
yapraklarıyla çıkardığı sesi (Japoncada Şoto) dinlerken hissettiği barışcıl ruh
halinin dinginliğini sembolize eder.
Kaynak: Hassel, R. G., Shotokan
Karate, It's History and Evolution, St. Louis, Missouri: Focus
Publications, 1991; Çeviren: Gökhan Kiper