Şotokan Kaplanının Hikayesi

 

image002Hoan Kosugi, ünlübir sanatçı ve bir sanatçılar derneği olan Tabata Poplar Klübünün başkanı, Şotokan Karate Do’nun Japonya’da gelişmesinde çok önemli bir rol oynamıştır.

 

Funakoşi’yi Karate hakkında bir kitap yazma konusunda ikna etmek için Hoan Kosugi, Funakoşi’ye eğer yazarsa kitabın tasarımını ve kapak çizimini kendisinin yapacağını söyledi. Gichin Funakoşi kitabı tamamladığında, Hoan Kosugi, şimdi çok iyi bilinen Şotokan kaplanını çizmişti.

 

Çizimde kaplan kullanma fikri "Tora no maki" ifadesinden geldi. Tora no maki, bir Japon geleneği olarak bir sanat ya da sistemi tanımlama amacıyla yazılan resmi bir belgedir. Karate hakkında o güne kadar yazılmış bir kitap bulunmadığından, Hoan Kosugi Funakoşi’ye kitabının Karatenin tora no makisi olduğunu söyledi ve "tora" aynı zamanda "kaplan" anlamına geldiği için, bu kaplanı Funakoşi’nin sanatının bir tasviri olarak tasarladı.

 

Şotokan Kaplanı, kaplanın her an tetikte bulunmasını ve Usta Funakoşi’nin Kaplan Kuyruğu Dağı’nda rüzgarın çam yapraklarıyla çıkardığı sesi (Japoncada Şoto) dinlerken hissettiği barışcıl ruh halinin dinginliğini sembolize eder.

 

Kaynak: Hassel, R. G., Shotokan Karate, It's History and Evolution, St. Louis, Missouri: Focus Publications, 1991; Çeviren: Gökhan Kiper